NEW DIMENSIONS OF EDUCATION
1η Συνάντηση στη Πορτογαλία
Το Εσπερινό Γυμνάσιο ? Λύκειο Τρικάλων υλοποιεί το διετές πρόγραμμα ERASMUS + με τίτλο «NEW DIMENSIONS OF EDUCATION». Το συγκεκριμένο σχέδιο αφορά δραστηριότητες εκπαίδευσης που καλύπτουν τη σημερινή εποχή. Στόχος του προγράμματος είναι να ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή των μαθητών στα μαθήματα μέσω δράσεων που θα προέλθουν από διαφορετικές ιδέες, από ενίσχυση της δημιουργικότητας μαθητών/καθηγητών, από τη δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος μάθησης ανάμεσα σε μαθητές και καθηγητές. Εταίροι του προγράμματος είναι σχολεία από Ελλάδα, Τουρκία, Λιθουανία, Ρουμανία, Πορτογαλία και Βόρεια Μακεδονία.
Η πρώτη συνάντηση κατάρτισης εκπαιδευτών πραγματοποιήθηκε στη πόλη Sacavem της Πορτογαλίας και το σχολείο φιλοξενίας Agrupamento de Escolas Eduardo Gageiro είχε αναλάβει την κατάρτιση των καθηγητών σε θέματα ρομποτικής. Το συγκεκριμένο σχολείο ανήκει σε μια ομάδα 27 σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με κοινό Διευθυντή.
Οι συμμετέχοντες καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων, σε μικρές ομάδες, έλαβαν μέρος σε εργαστήρια προγραμματισμού κίνησης ρομπότ, μικροεφαρμογών Arduino και άλλων δραστηριοτήτων που είχαν ετοιμάσει μαθητές Λυκείου και καθηγητές του σχολείου. Παρόμοιο εργαστήριο πραγματοποιήθηκε την επόμενη μέρα στο Δημοτικό σχολείο με πιο εύκολες δραστηριότητες που είχαν ετοιμάσει μαθητές και οι δάσκαλοι του Δημοτικού σχολείου. Μαθήματα ρομποτικής έχουν ενταχθεί στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας. Οι μαθητές των παραπάνω σχολείων έδειχναν καθ? όλη τη διάρκεια των εργαστηρίων τον ενθουσιασμό τους και την έντονη διάθεσή να ασχοληθούν με τη ρομποτική. Αποτελεί λοιπόν η ενασχόληση με τη ρομποτική έναν πολύ αποτελεσματικό μηχανισμό να αφομοιωθεί πιο εύκολα η γνώση από τους μαθητές.
Το επόμενο εργαστήριο αφορούσε τη χρήση drones. Όλοι οι συμμετέχοντες καθηγητές με τη καθοδήγηση των μαθητών ενεπλάκησαν στον ευαίσθητο τρόπο χειρισμού drones. Τα drones ανήκουν εξ ολοκλήρου στο σχολείο και χειρίζονται από τους μαθητές στην υλοποίηση διαφόρων εκπαιδευτικών έργων.
Επόμενη εκπαιδευτική δραστηριότητα, πολύ σημαντική στις μέρες μας, αφορούσε θέματα κυβερνοασφάλειας. Ο υπεύθυνος όλου του υπολογιστικού εξοπλισμού των 27 σχολείων, καθηγητής πληροφορικής, μας εισήγαγε απλά και κατανοητά σε θέματα προστασίας δεδομένων, εφαρμογών και κυβερνοεπιθέσεων. Όπως μας ενημέρωσε ο υπεύθυνος καθηγητής, στα θέματα κυβερνοασφάλειας δεν έχει δοθεί η απαιτούμενη σοβαρότητα και σιγά σιγά φαίνεται η αναγκαιότητά αντιμετώπισης τους.
Παράλληλα το πρόγραμμα φιλοξενίας περιελάβανε και πολιτιστικές δραστηριότητες. Επισκεφτήκαμε το εντυπωσιακό Ενυδρείο της Λισαβόνας (LisbonOceanarium) – το μεγαλύτερο στην Ευρώπη- ένα μοντέρνο παραθαλάσσιο ενυδρείο όπου φιλοξενούνται καρχαρίες, σαλάχια, πιγκουίνοι και τροπικά ψάρια.
Περπατήσαμε στο κέντρο της Λισαβόνας και γευτήκαμε τα νόστιμα φαγητά της.
Επισκεφτήκαμε τον πύργο της Μπελέμ (Τorre de Bel?m), γνωστός και ως πύργος του Αγίου Βικεντίου. Κατασκευάστηκε τον 16ο αιώνα. Μαζί με το κοντινό μοναστήρι των Ιερωνυμιτών, έχουν ανακηρυχθεί μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς, λόγω της σχέσης του με τις θαλάσσιες ανακαλύψεις των Πορτογάλων κατά την Εποχή των Ανακαλύψεων.
Επισκεφτήκαμε επίσης το μουσείο ΜΑΑΤ, που επικεντρώνεται σε τρεις τομείς – τέχνη, αρχιτεκτονική και τεχνολογία.
Η μετακίνηση θεωρείται επιτυχημένη, γιατί εκτός των προβλεπόμενων στόχων (της κατάρτισης και των πολιτιστικών δραστηριοτήτων), με τη καθημερινή επικοινωνία των διαφορετικών ομάδων των συμμετεχόντων σχολείων, επιτεύχθηκε η δυναμική συνοχή της ομάδας εργασίας, απαραίτητη προϋπόθεση της πορείας και των ποιοτικών αποτελεσμάτων του διετούς προγράμματος.
NEW DIMENSIONS OF EDUCATION
2dn Meeting in Lithuania
Μαθητές και καθηγητές του εσπερινού Γυμνασίου-Λυκείου Τρικάλων συμμετείχαν στη δεύτερη εταιρική συνάντηση του προγράμματος Erasmus + με τίτλο «NEW DIMENSIONS OF EDUCATION», που πραγματοποιήθηκε στη πόλη Siauliaiτης Λιθουανίας.
Το πρόγραμμα αποσκοπεί στο να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών στα μαθήματα μέσω δράσεων που θα προέλθουν από διαφορετικές ιδέες. Μέσω της ενίσχυσης της δημιουργικότητας μαθητών/καθηγητών, αναμένεται η δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος μάθησης ανάμεσα σε μαθητές και καθηγητές.
Εταίροι του προγράμματος είναι σχολεία από Ελλάδα, Τουρκία, Λιθουανία, Ρουμανία, Πορτογαλία και Βόρεια Μακεδονία.
Ο οργανισμός υποδοχής ήταν το σχολείο Siauliai university gymnasium, καθηγητές του οποίου είχαν ετοιμάσει ενδιαφέροντες εκπαιδευτικές δράσεις. Κάθε αποστολή παρουσίασε το σχολείο και τη περιοχή του.
Οι μαθητές και καθηγητές όλων των αποστολών συμμετείχαν σε τέσσερα διαφορετικά εργαστήρια, χωρισμένοι σε ομάδες, που αφορούσανε όλα τα στάδια της πατάτας, από τη καλλιέργεια της, τα χαρακτηριστικά της, τη διακίνηση της και το μαγείρεμα της.
Ένα ακόμη πολύ ενδιαφέρον εργαστήριο, που είχε ετοιμάσει ο φορέας υποδοχής, ήταν η εκμάθηση χορών είτε τοπικών της χώρας υποδοχής, είτε των άλλων συμμετεχόντων χωρών. Πολύ ενδιαφέρον εργαστήριο μιας και για την υλοποίησή του απαιτείται η κινητοποίηση μυαλού, σώματος και γλωσσικών δεξιοτήτων.
Το πρόγραμμα περιελάμβανε και πολιτιστικές δραστηριότητες. Επισκεφτήκαμε και ξεναγηθήκαμε στη πρωτεύουσα της Λιθουανίας το Vilnius.
NEW DIMENSIONS OF EDUCATIONS
3d Meeting in Buzau Romania
Μαθητές και καθηγητές του εσπερινού Γυμνασίου-Λυκείου Τρικάλων συμμετείχαν στη τρίτη εταιρική συνάντηση του προγράμματος Erasmus + με τίτλο «NEW DIMENSIONS OF EDUCATION», που πραγματοποιήθηκε στη πόλη Buzau της Ρουμανίας.
Το πρόγραμμα αποσκοπεί στο να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών στα μαθήματα μέσω δράσεων που θα προέλθουν από διαφορετικές ιδέες. Μέσω της ενίσχυσης της δημιουργικότητας μαθητών/καθηγητών, αναμένεται η δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος μάθησης ανάμεσα σε μαθητές και καθηγητές.
Εταίροι του προγράμματος είναι σχολεία από Ελλάδα, Τουρκία, Λιθουανία, Ρουμανία, Πορτογαλία και Βόρεια Μακεδονία.
Φορέας υποδοχής ήταν το σχολείο «ScoalaGimnazialaSfantulApostolAndrei». Ένα σχολείο για μαθητές ηλικιών από 6-15 ετών, με δυναμικό 45 καθηγητών και 800 μαθητών. Οι καθηγητές και μαθητές του σχολείου είχαν ετοιμάσει ενδιαφέροντες εκπαιδευτικές δράσεις για όλη τη βδομάδα παραμονής μας στο Buzau που σχετίζονταν με τα Μαθηματικά στη τεχνολογία, στη πληροφορική και στη καθημερινή ζωή.
Τη πρώτη μέρα μας υποδέχθηκε ο Διευθυντής και οι καθηγητές του σχολείου, μας ξεναγήσανε στις εγκαταστάσεις και ανταλλάξαμε πληροφορίες για τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Αξιοπρεπείς οι εγκαταστάσεις με ικανοποιητικό εκπαιδευτικό εξοπλισμό αλλά κυρίως με πολύ καλή οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της αξιολόγησης των μαθητών. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε, χωρισμένοι σε ομάδες, μια καθημερινή ωριαία διδασκαλία με τη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η εκπαιδευτική μέρα έκλεισε με τους καθηγητές να συμμετέχουν σε ένα εργαστήριο με αντικείμενο τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής στα Μαθηματικά. Κάνοντας χρήση κάποιων εργαλείων πληροφορικής (π.χ. geogebra) η διδασκαλία και η εκμάθηση της άλγεβρας και γεωμετρίας αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον και διευκολύνεται η αφομοίωση μαθηματικών εννοιών. Παράλληλα με τους καθηγητές οι μαθητές συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές δράσεις εφαρμογής μαθηματικών σε αθλήματα, όπως επίσης και εκμάθησης της Ρουμάνικης γλώσσας.
Παρόμοιες εκπαιδευτικές δράσεις υλοποιήθηκαν σε καθηγητές και μαθητές και τις επόμενες μέρες με έμφαση σε μαθηματικά παιχνίδια γνώσεων και στην εφαρμογή των μαθηματικών στη τεχνολογία. Όλες οι εκπαιδευτικές δράσεις ήταν πολύ καλά οργανωμένες, ώστε όλα τα μέλη των αποστολών να συμμετέχουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε αυτή τη μαθησιακή εμπειρία.
Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν και πολιτιστικές δράσεις. Συγκεκριμένα επισκεφτήκαμε και ξεναγηθήκαμε στα παρακάτω σημεία ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Α) Tο Παλάτι της Βουλής στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας, είναι το μεγαλύτερο κτίριο της Ευρώπης και το δεύτερο σε επιφάνεια οικοδόμημα στον κόσμο μετά το αμερικανικό Πεντάγωνο στην Ουάσινγκτον των Η.Π.Α. B) ToΕθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γκριγκόρε Αντίπα στο Βουκουρέστι. Γ) Το ιστορικό κέντρο του Βουκουρεστίου Δ) Το κάστρο Pele? είναι ένα νεοαναγεννησιακό κάστρο στα Καρπάθια Όρη, κοντά στο Sinaia, E) Τη πόλη Μπρασόβπου βρίσκεται στο κεντρικό τμήμα της χώρας και ανήκει στην περιοχή της Τρανσυλβανίας. ΣΤ) Το ηφαίστειο Muddy Volcanoes. Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του είναι τα ηφαίστεια λάσπης, μικρές δομές σχήματος ηφαίστειου, που προκαλούνται από την έκρηξη λάσπης και φυσικών αερίων.
Η αποστολή του σχολείου μας που αποτελούνταν από δύο καθηγητές και τέσσερις μαθητές επέστρεψε γεμάτη από θετικές εμπειρίες. Ελπίζουμε να επηρεάσει και όλη τη μικρή μας εκπαιδευτική κοινότητα.
Η μετακίνηση θεωρείται επιτυχημένη, γιατί επετεύχθησαν και με το παραπάνω, όλοι οι προβλεπόμενοι στόχοι.
ERASMUS+ – NEW DIMENSIONS OF EDUCATION
VIRTUAL MEETING IN NORTH MACEDONIA
Στο σχολείο μας έχει εγκριθεί και υλοποιείται το πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο «New Dimensions of Education”. Από 12 Απριλίου 2021 μέχρι 16 Απριλίου 2021 υλοποιούνται εξ αποστάσεως (διαδικτυακά) εκπαιδευτικές δραστηριότητες από τη χώρα υποδοχής Βόρεια Μακεδονία.
Μια καλή οργανωμένη διαδικτυακή συνάντηση με πολλά ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά και πολιτιστικά θέματα. Κάθε χώρα ανέπτυξε το πως οι δραστηριότητες ΣΤΕΜ εντάσσονται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η ομάδα της Βόρειας Μακεδονίας υλοποίησε σεμινάριο με βασικές πληροφορίες και εφαρμογές ΣΤΕΜ. Αναπτύχθηκαν θέματα σχετικά με το πώς χρησιμοποιούμε την τεχνολογία στη διδασκαλία και την εκπαίδευση.
Επίσης μας παρουσιάστηκαν θέματα καθημερινής χρήσης πληροφορικής και Μαθηματικών:
-Κοινωνικά δίκτυα και ψηφιακή ασφάλεια
-Δίκτυα υπολογιστών, Web & HTTP
-Ασύρματες και κινητές επικοινωνίες
-3D γραφικά και μοντελοποίηση
– Μαθηματικά και ΤΠΕ
– Μικτά παιχνίδια στα μαθηματικά
Πολύ καλή εντύπωση δημιούργησαν τα θέματα εφαρμογής STEM στις κοινωνικές μελέτες και στη γλωσσικής διδασκαλίας.
Να τονιστεί πως όλες οι παρουσιάσεις, εργασίες συνοδεύονταν από διαδραστικές εφαρμογές Kahoot με τη συμμετοχή μαθητών και καθηγητών
Παράλληλα η χώρα φιλοξενίας μας παρουσίασε πολιτιστικά και ιστορικά μνημεία της Βόρειας Μακεδονίας:
- Παρουσίαση της Πόλης του Κουμάνοβο
- Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
- Μνημείο της Μητέρας Τερέζας
- Το φαράγγι Μάτκα
- Παρουσίαση της πόλης και της λίμνης Οχρίδας
- Οχρίδα το Παλιό Παζάρι με τα αυθεντικά μαργαριτάρια
- Μοναστήρι St. Naum
Σε αυτή τη διαδικτυακή συνάντηση συμμετέχουν σχεδόν 100 άτομα, μαθητές και καθηγητές με έντονο διάλογο και ενδιαφέρον για τα παρουσιαζόμενα από τη χώρα φιλοξενίας.
NEW DIMENSIONS OF EDUCATION
4th Meeting in Greece 23-27/08/2021
Το Ευρωπαϊκό σχέδιο Erasmus + με τίτλο «New Dimensions of Education” είναι ένα σχέδιο το οποίο ξεκίνησε το 2018 και λόγω της πανδημίας ολοκληρώθηκε με την τελευταία δια ζώσης συνάντηση στην Ελλάδα.
Το πρόγραμμα προάγει διεπιστημονικές προσεγγίσεις και ενσωματώνει τη διδασκαλία βασικών δεξιοτήτων (Μαθηματικά, Επιστήμες και Γραφή/Ανάγνωση). Έτσι, οι συμμετέχοντες συνεργάστηκαν στην ανταλλαγή και ανάπτυξη διδακτικών μεθόδων και εργαλείων συμφώνα με τη σύγχρονη γνώση όπως μαθήματα βασισμένα στο ICΤ και STEM
Τα συμμετέχοντα σχολεία του προγράμματος είναι:
- Siauliai University Gymnasium – Lithuania
- Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu – Turkey
- Esperino Gymnasio – Lykeio Trikalon – Greece
- SOU Gimnazija “Goce Delcev” – North Makedonia
- Scoala Gimnaziala Sfantul Apostol Andrei – Romania
- Agrupamento de Escolas Eduardo Gageiro – Portugal
Η τελευταία συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα από 23/08/2021 έως 27/08/2021 τηρώντας με αυστηρότητα όλους τους υγειονομικούς κανόνες.
Όλοι οι εταίροι του προγράμματος φιλοξενήθηκαν από τον Ελληνικό φορέα (Εσπερινό Γυμνάσιο- Λύκειο Τρικάλων) και συμμετείχαν στις δράσεις, πλην του Τούρκικου σχολείου που συμμετείχα εικονικά.
Οι εκπαιδευτικές δράσεις περιλάμβαναν πολλά θέματα στα οποία με πολύ ενδιαφέρον συμμετείχαν όλοι οι εκπαιδευτικοί.
Το workshop με θέμα πως δημιουργούμε μαθήματα ΣΤΕΑΜ, πλαισιώθηκε με καλές πρακτικές ώστε το αμείωτο ενδιαφέρον των συμμετεχόντων να παραμείνει από την αρχή έως το τέλος.
Στο προαύλιο του σχολείου εκτέθηκαν όλες οι εργασίες που δημιουργήθηκαν από Μαθητές/Καθηγητές κατά τη διάρκεια του σχεδίου. Την έκθεση επισκέφτηκαν καθηγητές, μαθητές, απόφοιτοι του σχολείου, όπως επίσης και άτομα εκτός σχολείου.
Εξαιρετικές εντυπώσεις άφησε η παρουσίαση της εργασίας από συνάδελφο του σχολείου σχετικά με «Teaching empathy: Turning a lesson plan into a life skill».
Οι συμμετέχοντες ασχολήθηκαν εκτενώς με τις επιπτώσεις του έργου, όπου και παρουσιάστηκε από τον φορέα υποδοχής μια αναλυτική μελέτη της αξιολόγησης του έργου από τους καθηγητές. Συζητήθηκε η χρησιμότητα του προγράμματος μετά τη περάτωσή του και εκπονήθηκαν σχέδια για τη διάδοση του. Τέλος εκφράστηκε η διάθεση όλων το έργο να συνεχιστεί καταθέτοντας μια αναβαθμισμένη πρόταση στη νέα προκήρυξη.
Αντιπροσωπία των εταίρων επισκέφτηκε τη Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων και σε ένα πολύ φιλόξενο περιβάλλον ενημερώθηκε για το εκπαιδευτικό σύστημα και τις εκπαιδευτικές δράσεις της Διεύθυνσης.
Η φιλοξενία των εταίρων περιλάμβανε και πολιτιστικές επισκέψεις στα Μετέωρα, στον Ορεινό όγκο, στη πόλη των Τρικάλων, στο Βόλο και στο Πήλιο.
Κατά γενική ομολογία όλων των εμπλεκομένων η συνάντηση στην Ελλάδα στέφτηκε με επιτυχία. Χάρηκαν όλοι τις δράσεις του προγράμματος και τις ομορφιές της Θεσσαλίας.
Ο συντονιστής του σχεδίου Gymiauliai University Gymnasium από τη Λιθουανία, με υπεύθυνη τη καθηγήτρια Laima Zeringiene ευχαρίστησε όλους τους εταίρους για την άψογη συνεργασία και ιδιαίτερα τον Ελληνικό σχολείο για τη διοργάνωση της συνάντησης.