ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Το όνομα του σχεδίου  είναι ” Phoenix”( Φοίνιξ)  . Ο φοίνικας είναι ένα μυθικό πουλί που  αναγεννιέται μέσα  από τις στάχτες του που προέρχονται από την ίδια του τη φωτιά. Επιλέξαμε αυτόν τον τίτλο για το σχέδιό μας, γιατί ταιριάζει σε ένα τεράστιο ποσοστό  των συμμετεχόντων μαθητών,  το  παρελθόν των οποίων είχε σημαδευτεί από αποτυχίες και έλλειψη κινήτρων για το σχολείο .

Το  πρόγραμμα “Phoenix”  βασίζεται στη στενή συνεργασία μεταξύ έξι ευρωπαϊκών σχολείων και αφορμή για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου αποτέλεσε ο έντονος προβληματισμός για το φαινόμενο της σχολικής διαρροής, που αφορά τόσο τη γενική  όσο και την επαγγελματική  εκπαίδευση. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί  μία από τις κύριες προκλήσεις των ευρωπαϊκών κρατών, δεδομένου ότι η  σχολική διαρροή είναι επιδημία για τη δια βίου μάθηση και αυξάνει τον κίνδυνο της ανεργίας, της φτώχιας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Οι κύριες αιτίες του φαινομένου είναι:

  •  η διαφορετική καταγωγή που κάνει  τους μαθητές να νιώθουν απομονωμένοι
  • η αίσθηση ότι είναι θύματα bullying
  • το χαμηλό επίπεδο φιλοδοξιών σε συνδυασμό με την έλλειψη  ενθάρρυνσης από το οικογενειακό περιβάλλον
  • η χαμηλή επίδοση και η απουσία  προόδου που οδηγεί σε παραίτηση και σε αισθήματα μειονεξίας απέναντι στους συνομίληκους.
  • ο ισχυρισμός  ότι τα μαθήματα είναι βαρετά
  • η αδιαφορία για συμμετοχή σε διάφορες δράσεις
  • η γενικότερη δυσλειτουργία στη δυναμική της οικογένειας, η περιορισμένη οικογενειακή υποστήριξη για παραμονή στο σχολείο και οι συγκρούσεις μεταξύ σχολείου και οικογένειας.

Το φαινόμενο μπορεί να  διαφέρει από χώρα σε χώρα, όμως, η συνεργασία σε διακρατικό επίπεδο θα δώσει την ευκαιρία για ανταλλαγή καλών πρακτικών και πολιτιστικών εμπειριών.

   ΣΤΟΧΟΙ

  • Η διερεύνηση της  έκτασης του προβλήματος της  σχολικής διαρροής στα συμμετέχοντα σχολεία
  • Ο προσδιορισμός των μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων συνεπειών της σχολικής διαρροής σε ατομικό ,οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.
  • Η αναζήτηση και ανταλλαγή καλών πρακτικών και η αξιοποίηση νέων μέσων  και στρατηγικών στο πρόβλημα της σχολικής διαρροής
  • Η αφύπνιση  των μαθητών , ώστε  να εκτιμήσουν την αξία της  εκπαίδευσης.
  • Η  εφαρμογή στρατηγικών για το θέμα του bullying, που αποτελεί αιτία σχολικής διαρροής.
  • Η ανάπτυξη προσωπικών , ψηφιακών και γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών με απώτερο σκοπό τη βελτίωση των επαγγελματικών ευκαιριών  στη μελλοντική τους ζωή.
  • Η συνεχής ενημέρωση και κινητοποίηση  των μαθητών, ώστε να αναπτύξουν  θετική στάση απέναντι στην εκπαίδευση.

ΕΤΑΙΡΟΙ

Οι χώρες που συμμετέχουν  στο πρόγραμμα είναι:

  • Γερμανία
  • Ισπανία
  • Μ. Βρετανία
  • Γαλλία
  • Ιταλία
  • Ελλάδα

ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ

  • ανάληψη ευθυνών από τους μαθητές για την υλοποίηση εργασιών του σχεδίου
  • απόκτηση κινήτρων για δια βίου μάθηση
  • απόκτηση ευχέρειας στη χρήση της ξένης  γλώσσας(μαθητές- εκπ/κοί)
  • χρησιμοποίηση ψηφιακών μέσων με συνέπεια τη βελτίωση  των ψηφιακών δεξιοτήτων τους (μαθητές- εκπ/κοί)
  • ανταλλαγή παιδαγωγικού υλικού, απόκτηση πολιτισμικών εμπειριών και ανταλλαγή καλών πρακτικών

ΔΙΑΧΥΣΗ

Η διάδοση του σχεδίου θα γίνει σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο μέσω reports, posters,brochures,ενώ προβλέπεται η  αξιοποίηση ποικίλων μέσων , όπως του ηλεκτρονικού και έντυπου τύπου, της ιστοσελίδας , του etwinning, των social media,  των blogs.

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ  ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  • Μέθοδοι μάθησης για την αποφυγή της σχολικής διαρροής.
  • Εμπλοκή των μαθητών στις δράσεις με τη χρήση ΤΠΕ.
  • Εφαρμογή μεθόδων για την κοινωνική ένταξη των μαθητών με προβλήματα.

 

 Διακρατική  συνάντηση στα πλαίσια προγράμματος ERASMUS+KA2

Η συντονιστική ομάδα του Εσπερινού Γυμνασίου- Λυκειακών τάξεων Τρικάλων με επικεφαλής το Διευθυντή κ. Λόη Αναστάσιο συμμετείχε από 3- 8 Οκτώβρη 2016 στην πρώτη διακρατική  συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Stralsundτης Γερμανίας στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ ΚΑ2 με τίτλο ” Phoenix”. Το γερμανικό σχολείο IGS με ρόλο συντονιστή υποδέχτηκε του εταίρους του σχεδίου και οργάνωσε την διακρατική συνάντηση.

Βασικά σημεία του σχεδίου” Phoenix” είναι η πρόληψη της σχολικής διαρροής , η υποστήριξη, η συμβουλευτική σταδιοδρομίας, η χρήση νέων τεχνολογιών, η διαπολιτιστική ανταλλαγή και η ενίσχυση της γνώσης των μαθητών στην αγγλική γλώσσα. Συγχρόνως το σχέδιο εστιάζει στην προαγωγή τόσο των μαθητών με υψηλή επίδοση όσο και στους μαθητές με χαμηλές επιδόσεις. Κατά τη διάρκεια του σχεδίου υπάρχουν μια σειρά από παραγόμενα που πρέπει να υλοποιηθούν , όπως η δημιουργία ιστοσελίδας, η δημιουργία ενός e- Book, η δημιουργία ενός ψηφιακού οδηγού των  πόλεων από όλα τα εταιρικά  σχολεία  , ένα εκτενές παιχνίδι ρόλων, ο διαγωνισμός logoκαι βεβαίως οι αμοιβαίες επισκέψεις.

Το IGSδιοργάνωσε την πρώτη διακρατική συνάντηση , κατά τη διάρκεια της οποίας οι συντονίστριες κ. Piotraschkeκαι κ. Hollatzμε συναδέλφους από τα εταιρικά σχολεία της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Γαλλίας συζήτησαν για οργανωτικά θέματα του προγράμματος για τα επόμενα δυο χρόνια , για τα καθήκοντα και τις ευθύνες των εταίρων, για το περιεχόμενο των εργασιών και τον καθορισμό των συναντήσεων.

Ο καθηγητής κ. Prehnαπό το υπουργείο Παιδείας του Schwerin ως υπεύθυνος της Εθνικής Υπηρεσίας για τα προγράμματα της ΕΕ, διεξήγαγε κατατοπιστικό σεμινάριο για τη χρήση της πλατφόρμας eTwinningκαι TwinSpaces. Oι ξένοι συνάδελφοι μέσα στο αυστηρό – σκληρό πρόγραμμα της ημέρας φιλοξενήθηκαν και παρακολούθησαν μαθήματα στις τάξεις του σχολείου. Θετική επίσης εντύπωση προκάλεσε η ξενάγηση από την κ. Zilinskeστο νέο βιοκλιματικό κτίριο του IGS, η ξενάγηση στην πόλη από την κ. Trzcinski  και η επίσκεψη στο Ozeanmuseum. Η συνάντηση έκλεισε με το αποχαιρετιστήριο δείπνο που παρατέθηκε στο ιστορικό εστιατόριο Wulfamstubenμε την παρουσία του Διευθυντή του IGS.

Η συντονιστική ομάδα του προγράμματος

foto-press-release-germany

 

1η ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 12-16 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 2016, AVOLA- ΙΤΑΛΙΑ

http://trikalavoice.gr/news/2016/12/29/2i-diakratiki-synantisi-sta-plaisia-toy-programmatos-erasmuska2

2η Διακρατική συνάντηση στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+KA2

12 – 16 Δεκέμβρη  2016, Avola ? Ιταλία

Το Εσπερινό Γυμνάσιο ? Λυκειακές Τάξεις Τρικάλων, για τη διετία 2016-2018 στα πλαίσια των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + ΚΑ 2, έχει επιλεγεί σε τρείς συμπράξεις στις οποίες συμμετέχουν συνολικά δεκαέξι διαφορετικά σχολεία από όλη την Ευρώπη.

Την εβδομάδα από 12 έως 16 Δεκεμβρίου 2016 το σχολείο μας συμμετείχε στη 2η διακρατική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Avola της Ιταλίας στο πλαίσιο ενός εκ των τριών προγραμμάτων ERASMUS+KA2 με τίτλο “Phoenix”, στο οποίο συμμετέχουν εκτός από το Εσπερινό Γυμνάσιο- Λύκειο σχολεία από τη Γερμανία, Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία και Ιταλία,  και ως κύριο θέμα του διαπραγματεύεται την σχολική διαρροή (πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου).

Ήταν η δεύτερη συνάντηση για το πρόγραμμα «PHOENIX» και ταυτόχρονα η πρώτη στην οποία συμμετείχαν μαθητές των σχολείων. Έτσι εκτός των δύο εκπαιδευτικών που αντιπροσώπευσαν το σχολείο, συμμετείχαν για πρώτη φορά στο πρόγραμμα και τρεις μαθητές των Λυκειακών Τάξεων.

Στο σχολείο που μας φιλοξένησε, το Λύκειο ?Majorana?, λειτουργεί κλασικό (γενικό) λύκειο αλλά και επαγγελματικό λύκειο με τομείς που ειδικεύονται στον Τουρισμό, στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, στην Εστίαση και τη Φιλοξενία. Καθημερινά παρακολουθούν σ αυτό γύρω στους 1200 μαθητές από την ευρύτερη περιοχή.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι μαθητές μας παρουσίασαν τις εργασίες που προετοίμασαν ενόψει αυτής της δεύτερης διεθνικής συνάντησης και δη:

?παρουσίαση της πόλης των Τρικάλων και του σχολείου μας,

?παρουσίαση με θέμα τις «ευκαιρίες εργασιακής απασχόλησης στο τόπο μας»,

?παρουσίαση του φαινομένου  της σχολικής διαρροής στο σχολείο μας, μέσα από τις εμπειρίες των μαθητών μας, αφού αυτοί κατ εξοχήν έχουν βιώσει το διαπραγματευόμενο στο πρόγραμμα φαινόμενο της σχολικής διαρροής.

Οι μαθητές μας συνεργάστηκαν με τους συμμαθητές τους από τα υπόλοιπα συμμετέχοντα στο πρόγραμμα σχολεία στη δημιουργία του παραδοτέου πολύγλωσσου οδηγού της πόλης (cityguide) που επισκεφθήκαμε.  Έτσι είχαν τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν και να ανταλλάξουν καλές πρακτικές με τους ξένους συμμαθητές τους και να βρουν λύσεις σε κοινά προβλήματα που προσεγγίζει το συγκεκριμένο project.

Επίσης στα πλαίσια του προγράμματος, πραγματοποιήθηκαν επίσκεψη στο δήμαρχο της Avola, φιλανθρωπικό gala- τα έσοδα του οποίου διατέθηκαν στο σύλλογο ατόμων με ειδικές ανάγκες της περιοχής- και τέλος σεμινάριο στο οποίο έλαβαν μέρος εκτός από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικοί φορείς και ψυχολόγοι που ασχολούνται συστηματικά  με τoφαινόμενο της σχολικής διαρροής.

Η Avolaστην οποία ζήσαμε για επτά ημέρες, είναι μία μικρή τυπική Σικελική παραθαλάσσια πόλη με πληθυσμό που δε ξεπερνά τους 35000 κατοίκους. Βασικό χαρακτηριστικό της, η εξαγωνική ρυμοτομική της δομή που κάθε ακμή του σχήματος της ορίζεται από μία μικρή πλατεία. Και στο κέντρο της εξάγωνης πόλης η Κεντρική Πλατεία με τον Καθεδρικό Ναό. Σχεδόν όλη η πόλη χτισμένη με μικρές μονώροφες κατοικίες σε στυλ Μπαρόκ και Αρτ Νουβώ που διατηρούνται στην πρωταρχική τους μορφή.

Στο πολιτιστικό κομμάτι του προγράμματος, επισκεφτήκαμε τρεις πανέμορφες Σικελικές πόλεις. Την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σικελίας, την  Κατάνια,  που είναι χτισμένη στους πρόποδες του ακόμη ενεργού ηφαιστείου της Αίτνας. Τις πανέμορφες Συρακούσες όπου είχαμε τη τύχη να έλθουμε σε επαφή με την μακρόχρονη ιστορία της, επισκεπτόμενοι το λαξευτό αρχαιοελληνικό θέατρο, το Ρωμαϊκό αμφιθέατρο και την παλιά πόλη των Συρακουσών με τα υπέροχα στενά και τις εκκλησίες της που κάποιες απ αυτές είναι χτισμένες πάνω στα ερείπια αρχαιοελληνικών ναών. Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε το Νότο μία μικρή πόλη χτισμένη εξ ολοκλήρου με μπαρόκ αρχιτεκτονική που έχει χαρακτηριστεί από την UNESCOμνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, με περίτεχνα κτίρια, όπως το Palazzo Ducezio, τη μονή της Santa Chiara, τον καθεδρικό ναό San Nicolo, την εκκλησία San Carlo al Corso και πολλά ακόμα παλάτια ευγενών οικογενειών.

Όπως πάντα σε τέτοιου είδους συναντήσεις, έχοντας ειδικά κατά νου την ιδιαιτερότητα των μαθητών μας που συνήθως είναι ηλικιακά μεγαλύτεροι από τους ευρωπαίους συμμαθητές τους, έχουμε το άγχος για το αν θα τα καταφέρουμε να εκπροσωπήσουμε το σχολείο μας και την Ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα εν γένει.  Άγχος που τα «παιδιά μας» κατάφεραν να το εξαφανίσουν από τη πρώτη στιγμή, αφού κατάφεραν και εκπροσώπησαν το σχολείο μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με επιτυχία στις εργασίες  που τους ανατέθηκαν, με άνεση στις παρουσιάσεις τους, συνεργαζόμενοι με τους λοιπούς μαθητές, πάνω απ όλα όμως με χαμόγελο και ευγένεια.

Απέδειξαν έτσι για ακόμη μια φορά, ότι το Εσπερινό Γυμνάσιο & Λυκειακές Τάξεις Τρικάλων είναι επάξια μέλος της πολυπολιτισμικής ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής κοινότητας.

Από την παιδαγωγική ομάδα,

η οποία υπόσχεται στους μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου και Λυκειακών Τάξεων ότι έπεται και συνέχεια.