ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το όνομα του σχεδίου είναι ” Phoenix”( Φοίνιξ) . Ο φοίνικας είναι ένα μυθικό πουλί που αναγεννιέται μέσα από τις στάχτες του που προέρχονται από την ίδια του τη φωτιά. Επιλέξαμε αυτόν τον τίτλο για το σχέδιό μας, γιατί ταιριάζει σε ένα τεράστιο ποσοστό των συμμετεχόντων μαθητών, το παρελθόν των οποίων είχε σημαδευτεί από αποτυχίες και έλλειψη κινήτρων για το σχολείο .
Το πρόγραμμα “Phoenix” βασίζεται στη στενή συνεργασία μεταξύ έξι ευρωπαϊκών σχολείων και αφορμή για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου αποτέλεσε ο έντονος προβληματισμός για το φαινόμενο της σχολικής διαρροής, που αφορά τόσο τη γενική όσο και την επαγγελματική εκπαίδευση. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί μία από τις κύριες προκλήσεις των ευρωπαϊκών κρατών, δεδομένου ότι η σχολική διαρροή είναι επιδημία για τη δια βίου μάθηση και αυξάνει τον κίνδυνο της ανεργίας, της φτώχιας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Οι κύριες αιτίες του φαινομένου είναι:
- η διαφορετική καταγωγή που κάνει τους μαθητές να νιώθουν απομονωμένοι
- η αίσθηση ότι είναι θύματα bullying
- το χαμηλό επίπεδο φιλοδοξιών σε συνδυασμό με την έλλειψη ενθάρρυνσης από το οικογενειακό περιβάλλον
- η χαμηλή επίδοση και η απουσία προόδου που οδηγεί σε παραίτηση και σε αισθήματα μειονεξίας απέναντι στους συνομίληκους.
- ο ισχυρισμός ότι τα μαθήματα είναι βαρετά
- η αδιαφορία για συμμετοχή σε διάφορες δράσεις
- η γενικότερη δυσλειτουργία στη δυναμική της οικογένειας, η περιορισμένη οικογενειακή υποστήριξη για παραμονή στο σχολείο και οι συγκρούσεις μεταξύ σχολείου και οικογένειας.
Το φαινόμενο μπορεί να διαφέρει από χώρα σε χώρα, όμως, η συνεργασία σε διακρατικό επίπεδο θα δώσει την ευκαιρία για ανταλλαγή καλών πρακτικών και πολιτιστικών εμπειριών.
ΣΤΟΧΟΙ
- Η διερεύνηση της έκτασης του προβλήματος της σχολικής διαρροής στα συμμετέχοντα σχολεία
- Ο προσδιορισμός των μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων συνεπειών της σχολικής διαρροής σε ατομικό ,οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.
- Η αναζήτηση και ανταλλαγή καλών πρακτικών και η αξιοποίηση νέων μέσων και στρατηγικών στο πρόβλημα της σχολικής διαρροής
- Η αφύπνιση των μαθητών , ώστε να εκτιμήσουν την αξία της εκπαίδευσης.
- Η εφαρμογή στρατηγικών για το θέμα του bullying, που αποτελεί αιτία σχολικής διαρροής.
- Η ανάπτυξη προσωπικών , ψηφιακών και γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών με απώτερο σκοπό τη βελτίωση των επαγγελματικών ευκαιριών στη μελλοντική τους ζωή.
- Η συνεχής ενημέρωση και κινητοποίηση των μαθητών, ώστε να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στην εκπαίδευση.
ΕΤΑΙΡΟΙ
Οι χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι:
- Γερμανία
- Ισπανία
- Μ. Βρετανία
- Γαλλία
- Ιταλία
- Ελλάδα
ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ
- ανάληψη ευθυνών από τους μαθητές για την υλοποίηση εργασιών του σχεδίου
- απόκτηση κινήτρων για δια βίου μάθηση
- απόκτηση ευχέρειας στη χρήση της ξένης γλώσσας(μαθητές- εκπ/κοί)
- χρησιμοποίηση ψηφιακών μέσων με συνέπεια τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων τους (μαθητές- εκπ/κοί)
- ανταλλαγή παιδαγωγικού υλικού, απόκτηση πολιτισμικών εμπειριών και ανταλλαγή καλών πρακτικών
ΔΙΑΧΥΣΗ
Η διάδοση του σχεδίου θα γίνει σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο μέσω reports, posters,brochures,ενώ προβλέπεται η αξιοποίηση ποικίλων μέσων , όπως του ηλεκτρονικού και έντυπου τύπου, της ιστοσελίδας , του etwinning, των social media, των blogs.
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
- Μέθοδοι μάθησης για την αποφυγή της σχολικής διαρροής.
- Εμπλοκή των μαθητών στις δράσεις με τη χρήση ΤΠΕ.
- Εφαρμογή μεθόδων για την κοινωνική ένταξη των μαθητών με προβλήματα.
Διακρατική συνάντηση στα πλαίσια προγράμματος ERASMUS+KA2
Η συντονιστική ομάδα του Εσπερινού Γυμνασίου- Λυκειακών τάξεων Τρικάλων με επικεφαλής το Διευθυντή κ. Λόη Αναστάσιο συμμετείχε από 3- 8 Οκτώβρη 2016 στην πρώτη διακρατική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Stralsundτης Γερμανίας στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ ΚΑ2 με τίτλο ” Phoenix”. Το γερμανικό σχολείο IGS με ρόλο συντονιστή υποδέχτηκε του εταίρους του σχεδίου και οργάνωσε την διακρατική συνάντηση.
Βασικά σημεία του σχεδίου” Phoenix” είναι η πρόληψη της σχολικής διαρροής , η υποστήριξη, η συμβουλευτική σταδιοδρομίας, η χρήση νέων τεχνολογιών, η διαπολιτιστική ανταλλαγή και η ενίσχυση της γνώσης των μαθητών στην αγγλική γλώσσα. Συγχρόνως το σχέδιο εστιάζει στην προαγωγή τόσο των μαθητών με υψηλή επίδοση όσο και στους μαθητές με χαμηλές επιδόσεις. Κατά τη διάρκεια του σχεδίου υπάρχουν μια σειρά από παραγόμενα που πρέπει να υλοποιηθούν , όπως η δημιουργία ιστοσελίδας, η δημιουργία ενός e- Book, η δημιουργία ενός ψηφιακού οδηγού των πόλεων από όλα τα εταιρικά σχολεία , ένα εκτενές παιχνίδι ρόλων, ο διαγωνισμός logoκαι βεβαίως οι αμοιβαίες επισκέψεις.
Το IGSδιοργάνωσε την πρώτη διακρατική συνάντηση , κατά τη διάρκεια της οποίας οι συντονίστριες κ. Piotraschkeκαι κ. Hollatzμε συναδέλφους από τα εταιρικά σχολεία της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Γαλλίας συζήτησαν για οργανωτικά θέματα του προγράμματος για τα επόμενα δυο χρόνια , για τα καθήκοντα και τις ευθύνες των εταίρων, για το περιεχόμενο των εργασιών και τον καθορισμό των συναντήσεων.
Ο καθηγητής κ. Prehnαπό το υπουργείο Παιδείας του Schwerin ως υπεύθυνος της Εθνικής Υπηρεσίας για τα προγράμματα της ΕΕ, διεξήγαγε κατατοπιστικό σεμινάριο για τη χρήση της πλατφόρμας eTwinningκαι TwinSpaces. Oι ξένοι συνάδελφοι μέσα στο αυστηρό – σκληρό πρόγραμμα της ημέρας φιλοξενήθηκαν και παρακολούθησαν μαθήματα στις τάξεις του σχολείου. Θετική επίσης εντύπωση προκάλεσε η ξενάγηση από την κ. Zilinskeστο νέο βιοκλιματικό κτίριο του IGS, η ξενάγηση στην πόλη από την κ. Trzcinski και η επίσκεψη στο Ozeanmuseum. Η συνάντηση έκλεισε με το αποχαιρετιστήριο δείπνο που παρατέθηκε στο ιστορικό εστιατόριο Wulfamstubenμε την παρουσία του Διευθυντή του IGS.
Η συντονιστική ομάδα του προγράμματος
1η ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 12-16 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 2016, AVOLA- ΙΤΑΛΙΑ
http://trikalavoice.gr/news/2016/12/29/2i-diakratiki-synantisi-sta-plaisia-toy-programmatos-erasmuska2
Δημοσίευση:
Στις12 – 16 Δεκέμβρη 2016, Avola ? Ιταλία
Το Εσπερινό Γυμνάσιο ? Λυκειακές Τάξεις Τρικάλων, για τη διετία 2016-2018 στα πλαίσια των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + ΚΑ 2, έχει επιλεγεί σε τρείς συμπράξεις στις οποίες συμμετέχουν συνολικά δεκαέξι διαφορετικά σχολεία από όλη την Ευρώπη.
Την εβδομάδα από 12 έως 16 Δεκεμβρίου 2016 το σχολείο μας συμμετείχε στη 2η διακρατική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Avola της Ιταλίας στο πλαίσιο ενός εκ των τριών προγραμμάτων ERASMUS+KA2 με τίτλο “Phoenix”, στο οποίο συμμετέχουν εκτός από το Εσπερινό Γυμνάσιο- Λύκειο σχολεία από τη Γερμανία, Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία και Ιταλία, και ως κύριο θέμα του διαπραγματεύεται την σχολική διαρροή (πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου).
Ήταν η δεύτερη συνάντηση για το πρόγραμμα «PHOENIX» και ταυτόχρονα η πρώτη στην οποία συμμετείχαν μαθητές των σχολείων. Έτσι εκτός των δύο εκπαιδευτικών που αντιπροσώπευσαν το σχολείο, συμμετείχαν για πρώτη φορά στο πρόγραμμα και τρεις μαθητές των Λυκειακών Τάξεων.
Στο σχολείο που μας φιλοξένησε, το Λύκειο ?Majorana?, λειτουργεί κλασικό (γενικό) λύκειο αλλά και επαγγελματικό λύκειο με τομείς που ειδικεύονται στον Τουρισμό, στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, στην Εστίαση και τη Φιλοξενία. Καθημερινά παρακολουθούν σ αυτό γύρω στους 1200 μαθητές από την ευρύτερη περιοχή.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι μαθητές μας παρουσίασαν τις εργασίες που προετοίμασαν ενόψει αυτής της δεύτερης διεθνικής συνάντησης και δη:
?παρουσίαση της πόλης των Τρικάλων και του σχολείου μας,
?παρουσίαση με θέμα τις «ευκαιρίες εργασιακής απασχόλησης στο τόπο μας»,
?παρουσίαση του φαινομένου της σχολικής διαρροής στο σχολείο μας, μέσα από τις εμπειρίες των μαθητών μας, αφού αυτοί κατ εξοχήν έχουν βιώσει το διαπραγματευόμενο στο πρόγραμμα φαινόμενο της σχολικής διαρροής.
Οι μαθητές μας συνεργάστηκαν με τους συμμαθητές τους από τα υπόλοιπα συμμετέχοντα στο πρόγραμμα σχολεία στη δημιουργία του παραδοτέου πολύγλωσσου οδηγού της πόλης (cityguide) που επισκεφθήκαμε. Έτσι είχαν τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν και να ανταλλάξουν καλές πρακτικές με τους ξένους συμμαθητές τους και να βρουν λύσεις σε κοινά προβλήματα που προσεγγίζει το συγκεκριμένο project.
Επίσης στα πλαίσια του προγράμματος, πραγματοποιήθηκαν επίσκεψη στο δήμαρχο της Avola, φιλανθρωπικό gala- τα έσοδα του οποίου διατέθηκαν στο σύλλογο ατόμων με ειδικές ανάγκες της περιοχής- και τέλος σεμινάριο στο οποίο έλαβαν μέρος εκτός από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικοί φορείς και ψυχολόγοι που ασχολούνται συστηματικά με τoφαινόμενο της σχολικής διαρροής.
Η Avolaστην οποία ζήσαμε για επτά ημέρες, είναι μία μικρή τυπική Σικελική παραθαλάσσια πόλη με πληθυσμό που δε ξεπερνά τους 35000 κατοίκους. Βασικό χαρακτηριστικό της, η εξαγωνική ρυμοτομική της δομή που κάθε ακμή του σχήματος της ορίζεται από μία μικρή πλατεία. Και στο κέντρο της εξάγωνης πόλης η Κεντρική Πλατεία με τον Καθεδρικό Ναό. Σχεδόν όλη η πόλη χτισμένη με μικρές μονώροφες κατοικίες σε στυλ Μπαρόκ και Αρτ Νουβώ που διατηρούνται στην πρωταρχική τους μορφή.
Στο πολιτιστικό κομμάτι του προγράμματος, επισκεφτήκαμε τρεις πανέμορφες Σικελικές πόλεις. Την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σικελίας, την Κατάνια, που είναι χτισμένη στους πρόποδες του ακόμη ενεργού ηφαιστείου της Αίτνας. Τις πανέμορφες Συρακούσες όπου είχαμε τη τύχη να έλθουμε σε επαφή με την μακρόχρονη ιστορία της, επισκεπτόμενοι το λαξευτό αρχαιοελληνικό θέατρο, το Ρωμαϊκό αμφιθέατρο και την παλιά πόλη των Συρακουσών με τα υπέροχα στενά και τις εκκλησίες της που κάποιες απ αυτές είναι χτισμένες πάνω στα ερείπια αρχαιοελληνικών ναών. Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε το Νότο μία μικρή πόλη χτισμένη εξ ολοκλήρου με μπαρόκ αρχιτεκτονική που έχει χαρακτηριστεί από την UNESCOμνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, με περίτεχνα κτίρια, όπως το Palazzo Ducezio, τη μονή της Santa Chiara, τον καθεδρικό ναό San Nicolo, την εκκλησία San Carlo al Corso και πολλά ακόμα παλάτια ευγενών οικογενειών.
Όπως πάντα σε τέτοιου είδους συναντήσεις, έχοντας ειδικά κατά νου την ιδιαιτερότητα των μαθητών μας που συνήθως είναι ηλικιακά μεγαλύτεροι από τους ευρωπαίους συμμαθητές τους, έχουμε το άγχος για το αν θα τα καταφέρουμε να εκπροσωπήσουμε το σχολείο μας και την Ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα εν γένει. Άγχος που τα «παιδιά μας» κατάφεραν να το εξαφανίσουν από τη πρώτη στιγμή, αφού κατάφεραν και εκπροσώπησαν το σχολείο μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με επιτυχία στις εργασίες που τους ανατέθηκαν, με άνεση στις παρουσιάσεις τους, συνεργαζόμενοι με τους λοιπούς μαθητές, πάνω απ όλα όμως με χαμόγελο και ευγένεια.
Απέδειξαν έτσι για ακόμη μια φορά, ότι το Εσπερινό Γυμνάσιο & Λυκειακές Τάξεις Τρικάλων είναι επάξια μέλος της πολυπολιτισμικής ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής κοινότητας.
Από την παιδαγωγική ομάδα,
η οποία υπόσχεται στους μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου και Λυκειακών Τάξεων ότι έπεται και συνέχεια.
2Η ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+ KA2 “PHOENIX”
ΤΡΙΚΑΛΑ 24-28 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2017
” Φιλοξενία Ευρωπαίων εταίρων στα πλαίσια προγράμματος Erasmus+”
Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus +KA2 με τίτλο ” Phoenix” πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα από 24 έως 28 Απριλίου 2017 η τρίτη διακρατική συνάντηση των εταίρων. Το σχολείο μας φιλοξένησε για μια εβδομάδα, δεκαεννιά μαθητές και εννιά εκπαιδευτικούς από σχολεία της Γερμανίας, Γαλλίας, Ιταλίας, Ισπανίας και Μεγάλης Βρετανίας.
Το πρόγραμμα Phoenix έχει ως κύριο θέμα διαπραγμάτευσης τη σχολική διαρροή, και για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί, πραγματοποιήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες για τη συγκεκριμένη συνάντηση δράσεις.
Την πρώτη μέρα φιλοξενίας στη χώρα μας οι συμμετέχοντες μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν το τζαμί του Οσμάν Σαχ και το Μουσείο Τσιτσάνη, όπου ξεναγήθηκαν και γνώρισαν τον σπουδαίο Τρικαλινό συνθέτη και το έργο του. Στην μουσείο πραγματοποιήθηκε το πρώτο workshop της συνάντησης με θέμα τη γνωριμία των μαθητών με την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κλείσαμε το πρωινό πρόγραμμα παίζοντας ένα διαδικτυακό παιχνίδι με θέμα την Ευρώπη, που βρήκε νικήτρια την ισπανική ομάδα. Μετά το γεύμα οι εργασίες συνεχίστηκαν στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας, όπου οι μαθητές επεξεργάστηκαν τον ηλεκτρονικό οδηγό της πόλης μας και έκαναν τον υποτιτλισμό στις γλώσσες τους.
Την επόμενη μέρα μετά την επίσκεψη μας στο κο δήμαρχο, περιηγηθήκαμε στην πόλη φτάνοντας στο Βαρούσι και το Φρούριο, όπου οι φιλοξενούμενοι μας απόλαυσαν τη θέα από το σύμβολο της πόλης μας, το ρολόι. Κατόπιν οι μαθητές ασχολήθηκαν με την προετοιμασία του workshop που αντικείμενο του ήταν παρουσίαση θεατρικού δρώμενου με θέμα: “Οι προκλήσεις του διαλόγου σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία”. Ενώ οι μαθητές έκαναν την πρώτη τους πρόβα υπό την καθοδήγηση της Λίνας Μαργώνη, οι εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων. Εκεί, μετά τη θερμή υποδοχή από τον αναπληρωτή προϊστάμενο κ. Ευάγγελο Αργυρόπουλο, η κα Δέσποινα Καραμπατζάκη ενημέρωσε και συζήτησε με τους εταίρους μας σχετικά με τη σχολική διαρροή και τις ενέργειες πρόληψης που γίνονται από το σταθμό συμβουλευτικής της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το πρωινό της Τετάρτης επισκεφτήκαμε τα Μετέωρα. Περιττό ίσως να αναφέρουμε ότι οι φιλοξενούμενοι μας ενθουσιάστηκαν με το τοπίο αλλά και το θρησκευτικό-πολιτιστικό περιεχόμενο και την ιστορία των Μετεώρων. Το απόγευμα στο σχολείο με σκοπό την παρουσίαση τρόπων διδασκαλίας που μπορούν να κινητοποιήσουν τους μαθητές ,ώστε να αποφευχθούν τα φαινόμενα σχολικής διαρροής, διοργανώθηκαν δυο workshops – δειγματικές διδασκαλίες. Η πρώτη με θέμα “RoboticsHands-onactivitiesforinvestigating Mathconcepts” από την Ελευθερία Καραγεώργου και η δεύτερη με θέμα “Motivate students through experiments and observation ” από τον υπεύθυνο του ΕΚΦΕ Τρικάλων Βασίλη Παππά ,τον Θανάση Σπανιά και τον εκπαιδευτικό του σχολείου μας Αθανάσιο Καράμπελα.
Η επόμενη μέρα μάς βρήκε στο πέτρινο γεφύρι της Πύλης, στους πανέμορφους καταρράκτες της Παλιοκαρυάς και στο Μύλο του Ματσόπουλου. Εκεί οι μαθητές έκαναν τη δεύτερη και τελευταία πρόβα για το θεατρικό τους δρώμενο. Το απόγευμα στην αίθουσα δεξιώσεων της ΛΑΦ οι μαθητές παρουσίασαν με επιτυχία το θεατρικό τους. Ακολούθησαν στιγμές διασκέδασης. Όλοι μαζί, ξένοι κι Έλληνες, μαθητές και καθηγητές, τραγουδήσαμε, χορέψαμε, γευτήκαμε Ελληνικές γεύσεις ως τα μεσάνυχτα.
Την επόμενη μέρα άρχισε η αναχώρηση των ξένων αποστολών. Δύσκολες οι στιγμές του αποχωρισμού των ανθρώπων που μαζί τους ζήσαμε μια βδομάδα όμορφη, δημιουργική, μοιραστήκαμε εμπειρίες και γνώσεις.
Προσπαθήσαμε πολύ για τη συνάντηση αυτή. Μαθητές και καθηγητές. Και η γεύση που μας έμεινε είναι ότι η προσπάθειά μας αυτή ευοδώθηκε, ως προς τους παιδαγωγικούς αλλά και ως προς τους πολιτιστικούς στόχους.
Και ενώ οι δράσεις του προγράμματος συνεχίζονται, οι επόμενες συναντήσεις των εταίρων θα ολοκληρωθούν την επόμενη και τελευταία χρονιά του προγράμματος.
3η ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
Lens, France, 1-7 Οκτωβρίου
Με το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς το σχολείο μας συμμετείχε στην 3η διακρατική συνάντηση στη Lens της Γαλλίας, στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus + KA2 με τίτλο ?Phoenix?. Το πρόγραμμα ?Phoenix? είναι μία διακρατική σύμπραξη έξι ευρωπαϊκών σχολείων που κύριο θέμα διαπραγμάτευσης έχει την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου (σχολική διαρροή). Στη συνάντηση συμμετείχαν εκτός του σχολείου μας, εκπαιδευτικοί και μαθητές από την Ιταλία, Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία και τη Γαλλία. Το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε από δύο εκπαιδευτικούς και τρείς μαθητές των Λυκειακών Τάξεων.
Το σχολείο που μας φιλοξένησε ήταν το ?CiteScolaireAugustBehal?. Πρόκειται για ένα πολυδύναμο σχολείο που στις εγκαταστάσεις του φιλοξενεί, Γυμνάσιο, Γενικό Λύκειο και Επαγγελματικό-Τεχνικό Λύκειο με 1200 περίπου μαθητές και 150 καθηγητές.
Στη μετακίνηση μας αυτή συνεχίστηκε η προσπάθεια να υλοποιηθούν οι σκοποί και οι ιδιαίτεροι στόχοι του προγράμματος. Οι μαθητές μας παρουσίασαν τις εργασίες που είχαν προετοιμάσει και συμμετείχαν συνεργαζόμενοι με τους υπόλοιπους ευρωπαίους συμμαθητές τους στα workshops που είχαν προγραμματίσει οι διοργανωτές. Ειδικότερα, παρουσίασαν τις πολιτιστικές- καλλιτεχνικές δραστηριότητες που διοργάνωσε ή συμμετείχε το σχολείο μας τα τελευταία χρόνια, συνέχισαν την υλοποίηση του πολύγλωσσου οδηγού πόλης (city guide) μεταφράζοντας στα Ελληνικά τον οδηγό της Lens και του King`sLynn, συμμετείχαν στο dreamjobworkshop παρουσιάζοντας τις δουλειές των ονείρων τους, εμπλούτισαν τις γνώσεις τους γύρω από την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση λαμβάνοντας μέρος στο διαδραστικό-διαδικτυακό παιχνίδι που ετοίμασαν οι διοργανωτές με τη χρήση των εφαρμογών plickerκαι kahoot, μίλησαν και αντάλλαξαν απόψεις με τους ευρωπαίους συμμαθητές τους για το θεσμό της σχολικής βιβλιοθήκης. Οι Γάλλοι διοργανωτές μάς παρουσίασαν την προσπάθεια που κάνει το σχολείο τους να γίνει πιο ελκυστικό στους μαθητές με σκοπό την αποφυγή της σχολικής διαρροής μέσα από καλλιτεχνικές δραστηριότητες και ειδικότερα μέσα από την hip-hop μουσική και τον χορό, καθώς και το graffiti. Έτσι διοργάνωσαν ιδιαίτερα workshops και οι μαθητές μας συμμετείχαν σε αυτά με τη παρουσίαση του δικού μας hip-hop τραγουδιού, με τη συμμετοχή τους στο μάθημα χορού και τη δημιουργία ενός graffiti με θέμα την αποφυγή της σχολικής διαρροής, όπου κάθε συμμετέχουσα χώρα έβαλε τη δική της σφραγίδα στο πολυπολιτισμικό αυτό καλλιτεχνικό δημιούργημα.
Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί, εκτός των καθιερωμένων συναντήσεων όπου ανταλλάξαμε απόψεις και λάβαμε αποφάσεις για την περαιτέρω πορεία του προγράμματος, είχαμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε σε συζήτηση «στρογγυλής τράπεζας» και να ανταλλάξουμε απόψεις, γνώσεις και εμπειρίες σχετικά με την σχολική διαρροή, καθώς και τις προσπάθειες που οι φορείς κάθε χώρας κάνουν προς αποφυγή της. Επίσης παρακολουθήσαμε την παρουσίαση μιας πιλοτικής προσπάθειας μαθητείας και εργασιακής απασχόλησης μαθητών με σκοπό την επάνοδό τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για μια προσπάθεια που αφορά είτε μαθητές που έχουν διακόψει τις σπουδές τους και αποσκοπεί στην επάνοδό τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, είτε μαθητές που είναι στα πρόθυρα διακοπής της φοίτησής τους.
Στα πλαίσια του πολιτιστικού κομματιού της μετακίνησης, επισκεφτήκαμε το όρυγμα του Wellington στο Arras, όπου κατά τη διάρκεια του 1ου παγκοσμίου πολέμου οι συμμαχικές δυνάμεις παρέμειναν για μέρες κρυμμένες 20 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης πριν την τελική τους επίθεση, την πόλη της Lille όπου επισκεφτήκαμε το μουσείο καλών τεχνών, και τέλος το μουσείο Louvre-Lens στη Lens.
Γυρίσαμε πίσω γεμάτοι χαμόγελα, νέες γνώσεις και εμπειρίες, απόλυτα ικανοποιημένοι από την επίτευξη των στόχων του προγράμματος, αλλά πολύ περισσότερο από την παρουσία του σχολείου μας που απέδειξε ακόμη μια φορά ότι είναι επάξια μέλος της πολυπολιτισμικής Ευρωπαϊκής σχολικής κοινότητας.
Η Συντονιστική ομάδα του προγράμματος
5η ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ERASMUS+ KA2 ?PHOENIX?
ACoruna, Spain, 19-23 Μαρτίου 2018
Συνεχίζοντας την υλοποίηση των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ στα οποία συμμετέχει, το Εσπερινό Γυμνάσιο & Λυκειακές Τάξεις Τρικάλων ταξίδεψε στην Λα Κορούνια της Ισπανίας και έλαβε μέρος στην 5η διακρατική συνάντηση του προγράμματος «Phoenix». Το πρόγραμμα ?PHOENIX? έχει αντικείμενο διαπραγμάτευσης τη διερεύνηση του φαινομένου της σχολικής διαρροής και την εύρεση τρόπων μείωσης του ποσοστού των μαθητών που διακόπτουν πρόωρα τη φοίτηση.
Στη σύμπραξη συμμετέχουν εκτός του σχολείου μας και σχολεία από την Ιταλία, Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία και τη Γαλλία. Το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε από δύο εκπαιδευτικούς και τρεις μαθητές των Λυκειακών Τάξεων.
Το σχολείο υποδοχής ήταν το «CPR Pluriling?e La Grande Obra de Atocha». Το σχολείο φιλοξενεί καθημερινά γύρω στους 1200 μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, από το νηπιαγωγείο έως και το λύκειο. Ιδρύθηκε το 1923 από τον μοναχό Δον Μπαλτάσαρ και πρόκειται για ένα ιδιότυπο «ιδιωτικό εκκλησιαστικό» σχολείο, στο οποίο οι μαθητές δεν καταβάλλουν δίδακτρα, αφού ανήκει στην τοπική Καθολική εκκλησία, αλλά είναι ενταγμένο στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα της Ισπανίας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθεί το σχολείο είναι το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα του Ισπανικού Υπουργείου Παιδείας και οι εκκλησιαστικές καταβολές του σχολείου φαίνονται στην συμμετοχή των μαθητών στην καθολική λειτουργική ζωή με καθημερινό εκκλησιασμό και προσευχή.
Στην εκκλησία του σχολείου μάς υποδέχθηκαν οι μαθητές του νηπιαγωγείου, μας καλωσόρισαν στη γλώσσα κάθε χώρας, και αφού επισκεφτήκαμε τους χώρους του σχολείου αρχίσαμε τις εργασίες του προγράμματος με το πρώτο workshopπου αφορούσε στην πολιτισμική διαφορετικότητα. Προσπαθήσαμε να διερευνήσουμε τα στερεότυπα που κυριαρχούν και να απαντήσουμε στο «πώς μπορούμε να ζήσουμε όλοι μαζί» παρά τις πολιτισμικές μας διαφορές.
Την επόμενη μέρα μάς υποδέχθηκε ο δήμαρχος της πόλης και συζητήσαμε μαζί του θέματα σχετικά με το πρόγραμμα. Περιηγηθήκαμε στην Λα Κορούνια παίζοντας ένα παιχνίδι ερωτήσεων οι απαντήσεις του οποίου βρίσκονταν στα αξιοθέατα της πόλης. Δημιουργήσαμε τον ηλεκτρονικό οδηγό της πόλης σε όλες τις γλώσσες των συμμετεχόντων, υλοποιώντας οριστικά ένα από τα παραγόμενα του προγράμματος (CityGuide). Το βράδυ στο interculturalnightανταλλάξαμε γεύσεις, ακούσαμε τα τραγούδια και τις μουσικές των εταίρων μας.
Tην τρίτη μέρα πραγματοποιήσαμε το προσκύνημα του Αγίου Ιακώβου στην γειτονική πόλη SantiagodeCompostella. Κατά την καθολική παράδοση είναι πολύ σημαντική η επίσκεψη των καθολικών στον Απόστολο Ιάκωβο. Σύμφωνα με την παράδοση αυτή οι πιστοί ξεκινούν πεζοπορώντας από τον τόπο τους με στόχο να φτάσουν στην Εκκλησία του Αποστόλου Ιακώβου και να αγκαλιάσουν το σκήνωμά του. Ξεκινούν από τον τόπο τους έχοντας φορτωμένα στις αποσκευές τους όσα τους χρειάζονται για το μεγάλο αυτό ταξίδι. Κάθε μέρα πεζοπορίας όμως δείχνει στον πιστό ότι πρέπει να πετάξει κάτι από τις αποσκευές του? «να αλαφρύνει τη βαλίτσα του για να καταφέρει να φτάσει στο στόχο του»? να αλαφρύνει το μυαλό του από πράγματα «άστοχα και άκαιρα», από οτιδήποτε μπορεί να τον εμποδίσει να φτάσει και να κατακτήσει αυτό που του φαίνεται απραγματοποίητο. Για να ζήσουμε το προσκύνημα οι καθηγητές του Ισπανικού σχολείου οργάνωσαν πεζοπορία περίπου 10 χιλιομέτρων, όπου είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε προσκυνητές απ όλες τις άκρες του κόσμου.
Την Πέμπτη παρακολουθήσαμε σεμινάριο για τις αρχές της Unescoσχετικά με την «αειφόρο ανάπτυξη». Ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας για τις σύγχρονες ανάγκες και προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επισκεφθήκαμε τον οργανισμό ?Paidia?, όπου έγινε παρουσίαση και ανταλλαγή απόψεων αναφορικά με δράσεις σε διεθνές αλλά και εθνικό επίπεδο με στόχο την αποφυγή της σχολικής διαρροής και της επιστροφής στην εκπαίδευση μαθητών που έχουν διακόψει τη φοίτηση. Πριν το αποχαιρετιστήριο δείπνο που μας παρέθεσε η διευθύντρια του ισπανικού σχολείου, επισκεφτήκαμε το ενυδρείο της πόλης.
Την τελευταία ημέρα οι διοργανωτές προγραμμάτισαν ένα workshopμε θέμα την ανταλλαγή πολιτισμικών στοιχείων από κάθε χώρα. Οι μαθητές όλων των σχολείων παρήγαγαν μια εικονογραφημένη ιστορία με θέμα τον πολιτισμό και τις παραδόσεις της κάθε συμμετέχουσας χώρας, όσο οι καθηγητές προετοίμαζαν την επόμενη τελική συνάντηση του προγράμματος.
Με λύπη αποχωριστήκαμε τους εταίρους μας και πήραμε το δρόμο της επιστροφής. Έχοντας κατά νου την παράδοση του προσκυνήματος του Αγίου Ιακώβου, γυρίσαμε στην πατρίδα με τις «αποσκευές» μας ελαφρύτερες από «οτιδήποτε άχρηστο» μπορεί να δυσκολέψει το δρόμο μας, γεμάτες όμως νέες γνώσεις, απόψεις κι εμπειρίες.
Η Συντονιστική ομάδα του προγράμματος